De bedste MTB cykellygter til nattekørsel 2022
Mountainbiking har været i voldsom vækst de sidste par år. Mange nye udøvere er kommet til sporten. Og der er masser af tekniske detaljer at få styr på. En af disse er lyset.
Og det er kompliceret at få ordentligt styr på ordentlig belysning til de tidlige morgener eller sene aftentimer. Nattekørsel er en overset del af sporten, men når man har ordentlig belysning er det både sikkert, tæskesjovt samt muligt at udnytte til at performe på et højt niveau.
Her kommer en guide, med alle parametre du skal overvejer, når du skal vælge de rigtige mtb cykellygter – både til styret og til hjelmen.
Når det kommer til at købe cykellygter, er det som nævnt endnu en teknisk ting at forholde os til. Der skal tages højde for lumen, vægt, batteritid, lyskegle, placering, montering, kabel og lovkrav. Her kommer et par enkelte ord knyttet til hvert parameter samt et par anbefalinger på lygter, som overholder kravene.
POWER! (Lumen):
En af grundene til at det er besværligt at vælge en cykellygte er de mange tal for lumen som figurerer på internettet. Lumen er en SI-enhed der bruges til at beskrive lysstyrke, men den er som sådan ikke helt let at måle, og alle forhandlere bruger dem derfor forskelligt.
Obs. enkelte steder, mest i udlandet, bruges også lux og candela, dette er andre enheder, du kan læse mere om forskellen her
Hos os har vi antaget, at en enkelt LED-diode (pære) i forlygten på en mtb, kan levere ca. 1000 lumen. derfor kan antallet af dioder blot ganges med 1000, og så har vi en “kalkuleret” lumen. Dette er dog ikke præcist, idet vores 16000 lumen model langt fra lyser 16x så meget som vores 1000 model. Men som med alle andre forhandlere er det lidt gætværk, nogen føler sig frem til et mere eller mindre tilfældigt tal, andre angiver 1000 lumen til de første 2-4 dioder, og så kun 500 lumen på de efterfølgende dioder. Vi mener dog disse angivelser er alt for tilfældige.
Derfor angiver vi 1000 lumen pr diode, og kalder det for kalkuleret lumen, da vi desværre ikke kan måle det korrekt.
Vigtigst i denne sammenhæng er, at jo mere lumen vi angiver for de enkelte modeller, jo mere lys kommer der ud.
Hjelmlygter, forlygte og lyskegler?
Vi anbefaler optimalt at bruge 2 mtb cykellygter. En forlygte på styret, men også en hjelmlygte.
Grunden til dette er simpelthen at forlygten på styret ikke dur til at “se ind i sving”, den følger jo den aktuelle vinkel på styret. Derfor er det en god idé med en hjelmlygte som følger hovedpositionen fremfor styret, hvorved man kan “se ind i svinget”.
Vi har skrevet en komplet guide om hjelmlygter, der kan læses her:
Vi anbefaler at man har en bred/diffus lyskegle på styret til at oplyse det meste, og så kan man have en hjelmlygte med kraftigt spotlys, til at tage det sidste. Hvis man f.eks. kører over rødder eller andet kompliceret underlag vil de to lyskegler hjælpe til at perspektivere underlaget meget bedre. To lyskilder giver simpelthen et langt mere overskueligt 3 dimensionelt overblik over underlaget.
Til MTB anbefaler vi helst minimum 5000 lumen (og gerne mere) på styret og 3000 lumen på hjelmen. På hjelmen er vi ret konkrete i vores anbefaling, da vi igennem de seneste 10 år har været igennem en del forskellige hjelmlygter, og altså er endt ud med vores Booster XH2. 69 gram koncentreret lys! Vi anser den for at være en helt suveræn hjelmlygte, hvorfor vi ikke tilbyder andre lygter i vores sortiment.
Der findes et hav af lygter der ligner vores Booster XH2 rigtigt meget, men vi har ikke kunnet finde nogle der kunne matche dens kvaliteter.
Den er ikke den billigste lygte, og selv om vi hedder BilligeLygter.dk, så må prisen altså vige for kvaliteten. Vi synes simpelthen vores Booster XH2 er helt fantastisk.
Vægt:
Som med alt andet på cyklen betyder vægten rigtig meget. Det er selvfølgelig ikke på lygten man kan spare mest vægt… Men det er alligevel som om man kan mærke hvert et gram, når det går opad….
De cykellygter vi anbefaler ligger i intervallet 69-200 gram (for lygtehovedet). og vægten er oplyst inde under alle produkter.
Derudover vejer batteriet jo det meste. Det er der desværre ikke noget at gøre ved. Den aktuelt bedste batteriteknologi er Li-Ion, som udmærker sig ved det bedste forhold mellem vægt og power. Da Li-Ion også er en følsom teknologi har vi valgt vores Fastmount system batteri, som er en solid konstruktion indpakket i hårdfør plastik – de er simpelthen de bedste til montering på cyklen. Vægten for vores 13200 mAh Fastmount batterier er lige knap 400 gram.
Batteriet til vores Booster XH2 er beregnet til at have i baglommen, hvorfor det dels er lidt mindre og dels ikke er pakket ind i den hårde plastikbox. Dette batteri vejer derfor kun 250 gram.
I øvrigt – Alt efter hvor langt man skal køre, kan vi anbefale vi et extra batteri. Det er ikke så sjovt at gå tør for lys ude i den mørke skov….en buldermørk regnvejrsnat med 8 km hjem i mudder, brrrr – for nu lidt humoristisk at male det helt store skræmmebillede op 😉
Batteritid:
Det er lovkrav at alle lygter skal kunne lyse i minimum 5 timer. Hvilket alle vore lygter kan. Måske ikke på højeste lysstyrke, men så på en af de andre lysstyrker. Alt efter hvor meget lys man vil have, lyser vores Booster modeller mellem 2,5 til 15 timer på fuldt blus.
Vi anbefaler altid at man overvejer hvorvidt man har brug for at have et reservebatteri med. Dette afhænger selvfølgeligt af ambitionerne for de enkelte ture.
Batteristørrelse:
Vi kører med markedets største batteripakke som standard til vore lygter. Vores Fastmount batteri er nemlig 50% større end hvad de fleste konkurrerende lygtesæt leveres med.
Batteristørrelsen er vigtig af mange grunde, de to væsentligste er:
Først og fremmest fordi man simpelthen ikke vil gå tør for strøm midt om natten – det er simpelthen ikke godt. Derfor har vi valgt markedets største batteri.
Dernæst er der holdbarheden af batteriet. Et Li-Ion batteri, som alle seriøse moderne lygter kører med, har ikke så godt af at blive forholdsvist procentuelt meget opladet og afladet. Det er derfor en fordel at have et større batteri, som vil have en længere levetid.
Montering af cykellygterne
her bør det nævnes at de tungere lygter er nødt til at blive monteret korrekt, de sættes oftest fast med Oøringe, men da styret kan have forskellige tykkelser er man nødt til at sikre det sidder ordenligt inden. Det er hverken fedt at miste lys når man laver store hops på en nedkørsel, men det er heller ikke fedt at ridse sin dyre cykel.
på hjelmen kan det også være lidt besværligt, men hjelmlygter er heldigvis meget lettere, og de plejer derfor ikke at ryste sig fri på samme måde. Der medfølger monteringsudstyr til alle lygter.
Trådløs eller med kabel?
Nogen gange ville man ønske at lygten kun var en enkelt del, men det er kommet på mode med todelte mtb cykellygter af en god grund. Det er meget lettere at afmontere batteriet hver gang end lygten. Alle vores lygter er derfor med separat batteri.
Diverse fancy gadgets:
Flere af de highend modeller har fået nogle fede gadgets de seneste år, her præsenterer jeg dem kort, og så kan du selv vurdere om de er det værd.
Trådløs fjernbetjening: mange modeller fra flere highend mtb cykellygte mærker har fået trådløs fjernbetjening. Altså sidder der en lille knap ved siden af dine gear, så du slipper for at tage hånden af styret for at skifte lysstyrke. Det kan være nødvendigt hvis man kører på et track, der krydser veje, at skrue ned en gang imellem. Prislejet for lygter med denne feature er dog ikke under 1500 kroner.
Batterimåler:
Et par enkelte lygter helt oppe i prisen har en indbygget batterimåler, så man kan se præcis hvor mange procent strøm man har. Dette er virkelig fedt, så man bliver advaret inden man løber tør for strøm. Det skal dog siges at næsten alle lygter har en måde at advare dig på. den mest hyppige er en diode på bagsiden af lygten, der skifter fra grøn til rød når den er på omkring 20%. Det er altså mere blær end en nødvendighed.
Det var et kort skriv om de vigtigste parametre, nedenstående er et par eksempler på lygter som overholder kravene og vil være gode kandidater til at få nogle fede nattekørsler.
De bedste MTB-cykellygter til styret.
Som nævnt anbefaler vi minimum 5000 lumen, dog vil vi altid anbefale mere da det bare er sjovere med mere lys. Og hvis det er det der gør at man letter sig fra sofaen, så er det penge godt givet ud.
Booster X5 – Den mindste lygte man kan bruge på styret.
Rating 6/10
Her får du en fin lygte, den har massere lys og et kæmpe batteri. Der er intet fancy fjernbetjening eller lcd skærm, men den spiller bare. Det er en god lygte til at begynde med natkørsel.
Booster X7 – nu begynder vi at snakke
Rating 7/10
Her får du en perfekt cykellygte til natkørsel, den har nok lys til at du kan performe på højt niveau, men stadigvæk ikke nok lys til at den ikke har særlig lang batteritid.
Booster X9 – Den mest anbefalede lygte til styret
Rating 9/10
Dette er personligt den lygte jeg selv kører med, og altid den vi anbefaler som udgangspunkt som cykellygte til styret. Man kan godt få større modeller, men det er ikke nødvendigt medmindre man tager det seriøst. Denne passer helt perfekt kombineret med spotbelysningen fra en BOOSTER XH2 som hjelmlygte.
Booster X16 – Storebroren
Rating 9/10
Her er vores største cykellygte med 16000 lumen, selvfølgelig kalkulerede lumen, men nok til at man bliver overrasket hver gang man trykker på knappen. Grundet det store batteri, har den stadig et par timers lys i tanken, men det vil nok være smart at have et ekstra batteri med i skoven.
Den bedste mtb cykellygte til hjelmen
Her er der ikke så meget at snakke om. Man skal have en hjelmlygte. Og den bedste hjelmlygte er denne Booster XH2.
3000 lumen spotbelysning er rigeligt, og den vejer kun 69 gram, den kommer altså ikke i vejen. Den får 10/10.
Uanset hvilken lygte man ender med på styret, så anbefales denne på hjelmen.
De bedste cykellygter 2022 konklusion:
Uanset hvilken lygte du vælger, så handler det bare om at komme ud i naturen. Hvis du ikke har prøvet at køre nattekørsel før, så er det bare med at glæde dig. Det er virkelig sjovt og en helt anden oplevelse. Men sørg for at have nok lys på, så du ikke kommer til skade.
Hvis du er helt på bar bund så går man aldrig galt i byen med en BOOSTER X9 på styret og en BOOSTER XH2 på hjelmen.
Hvis der er andre spørgsmål er i altid velkommen til at skrive til os på hej@billigelygter.dk eller ringe direkte på 30144414, så vender vi tilbage hurtigst muligt, vi svarer hjertens gerne på alt.
Har du ikke fået svar på dit spørgsmål? Vi hjælper med glæde!
For flere spørgsmål kan du skrive på hej@billigelygter.dk eller ringe på +45 3014 4414